Sunday 27 April 2014

LELAKI LEKAT DUIT RM 2 JUTA PADA BADAN!!

POLIS menunjukkan sebahagian daripada wang yang diikat pada kaki suspek di pejabat kastam Hong Kong.
Hong Kong: Seorang lelaki ditahan dengan wang bernilai lebih setengah juta dolar Amerika dilekatkan pada badannya, dipercayai untuk diseludupkan ke Shenzen, China.
Media semalam melaporkan, lelaki terbabit ditahan selepas dilihat berkelakuan mencurigakan ketika melalui pemeriksaan kastam di Sha Tau Kok di timur laut Hong Kong tengah malam kelmarin.
Jurucakap kastam Hong Kong berkata, apabila diarah membuka bagasinya untuk diperiksa, lelaki terbabit terus meninggalkan tempat itu dan lari ke arah Jalan Chun Ying Street - kawasan sempadan Hong Kong - China di tanah besar.

Dia bagaimanapun berjaya ditahan.
Melihat keadaan itu, katanya, kastam memeriksa bagasi berkenaan dan menemui wang tunai bernilai AS$580,000 (RM1.9 juta) di dalam beg.
“Kami juga menemui sejumlah wang yang dilekat pada beberapa bahagian badannya,” katanya. 

Gambar yang tersebar di Internet juga menunjukkan ratusan wang kertas AS100 (RM328) dilekatkan pada badan suspek selain disorok di bawah seluar jeans serta di keliling pinggangnya.

Menurut undang-undang China, seseorang hanya dibenarkan membawa wang bernilai AS$5,000 (RM16,400) tanpa perlu membuat pengisytiharan bertulis.

Agensi berita kebangsaan pula menyifatkan kejadian itu sebagai “amat serius.”
Februari lalu seorang penduduk Hong Kong didenda hampir HK$1 juta (RM422,000) apabila cuba membawa masuk HK$5.5 juta (RM2.3 juta) ke tanah besar China.

Dalam kes itu lelaki terbabit memberitahu polis wang itu untuk membeli rumah dan dia enggan menggunakan perkhidmatan bank kerana mahu mengelak dikenakan komisyen lima peratus.
- Agensi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kami memerlukan sumbangan anda untuk menaik taraf blog ini, Hanya click iklan ini

Penciptaan Saya

Tingkatkan traffik anda di sini

BlogPingSite ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free My Ping in TotalPing.com Blogged.my free bloggers backlinks - link building services where you can get link exchange free 100% to create backlinks for SEO Ping your blog, website, or RSS feed for Free Breaking News Free Geoogle ADS profitreload