Friday 29 March 2013

TIPS KELUARGA BAHAGIA

cid:image001.gif@01CE2BE1.9F313040
1. Sebarkan Salam. Misalnya salam apabila hendak masuk rumah, keluar rumah, menerima atau menelefon, membiasakan anak kecil untuk bersalaman dengan tetamu.

2. Membiasakan berdoa dalam setiap aktiviti misalnya doa selepas solat, doa makan, doa masuk & keluar rumah, doa masuk dan keluar tandas, doa belajar, dan doa-doa lainnya

3. Membiasakan untuk membaca Al Quran bersama. Perlu disemak apabila bacaan Al Quran didengarkan

4. Panggil-memanggil dengan panggilan yang baik, seperti Rasulullah yang memanggil isterinya Aisyah dengan panggilan humairah (yang kemerah-merahan).

5. Membiasakan solat berjemaah. Untuk laki-laki, sangat digalakkan untuk berjamaah di masjid.

6. Berolahraga rutin bersama keluarga rutin mingguan, jangan rutin bulanan atau malah tahunan. Tidak perlu jauh-jauh, yang paling utama adalah kerutinan dari olahraga tersebut.

7. Rehlah bersama keluarga. Dengan rehlah ini hubungan antara suami, istri, anak akan semakin dekat. tidak perlu yang jauh-jauh dan mahal-mahal. Seperti kata Aa Gym : 3M (Mulai dari yang kecil, mulai dari sendiri, mulai sekarang juga).

8. Bersikap lemah lembut (romantis) kepada suami ataupun istri. "Sesungguhnya, apabila seorang suami memandang isterinya (dengan kasih dan sayang) dan isterinya juga memandang suaminya (dengan kasih dan sayang), maka Allah akan memandang keduanya dengan pandangan kasih dan sayang. Dan apabila seorang suami memegangi jemari isterinya (dengan kasih dan sayang) maka berjatuhanlah dosa-dosa dari segala jemari keduanya" (HR. Abu Sa’id). (ian)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kami memerlukan sumbangan anda untuk menaik taraf blog ini, Hanya click iklan ini

Penciptaan Saya

Tingkatkan traffik anda di sini

BlogPingSite ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free My Ping in TotalPing.com Blogged.my free bloggers backlinks - link building services where you can get link exchange free 100% to create backlinks for SEO Ping your blog, website, or RSS feed for Free Breaking News Free Geoogle ADS profitreload