Monday 25 November 2013

Sinabung muntahkan 'hujan batu'


SAMBUNG BACAAN..


MELETUS LAGI: Gunung Sinabung meletus sebanyak lapan kali dalam tempoh beberapa jam sambil memuntahkan debu panas dan batu semalam. - Foto AFP

JAKARTA: Gunung berapi Sinabung, di barat Indonesia, meletus lapan kali dalam tempoh beberapa jam dan "menghujani batu" ke kawasan yang luas serta memaksa beribu penduduk melarikan diri, kata para pegawai semalam.
Gunung Sinabung telah meletus beberapa kali sejak September lalu, tetapi aktivitinya kembali rancak kelmarin dan awal semalam dengan gunung itu berkali-kali memuntahkan debu panas dan batu sehingga 8,000 meter ke udara.
Beberapa ribu penduduk meninggalkan rumah mereka semalaman, menjadikan jumlah penduduk yang melarikan diri dari rumah mereka sejak gunung itu mula aktif kepada 12,300 orang, kata agensi bencana nasional Indonesia.
"Orang ramai panik malam semalam (kelmarin) akibat bunyi dentuman yang kuat dan gegaran. Kemudian gunung itu mula menghujani kawasan berdekatan dengan batu.
"Mereka lari lintang-pukang keluar dari rumah mereka dan menjerit meminta tolong," kata pegawai pemerintah tempatan, Encik Robert Peranginangin.
Tambahnya, sejauh ini tiada korban jiwa yang dilaporkan akibat letupan terbaru gunung itu.
Agensi vulkanologi Indonesia meningkatkan tahap amaran bagi gunung yang terletak di hujung pulau Sumatera itu ke tahap tertinggi dalam skala empat tahap.
Ia bermakna letusan berbahaya mungkin berlaku pada bila-bila masa.
Jurucakap agensi bencana nasional, Encik Sutopo Purwo Nugroho, berkata pemerintah telah meminta penduduk yang tinggal dalam lingkungan lima kilometer dari gunung berapi itu supaya meninggalkan rumah mereka.
SAMBUNG BACAAN

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kami memerlukan sumbangan anda untuk menaik taraf blog ini, Hanya click iklan ini

Penciptaan Saya

Tingkatkan traffik anda di sini

BlogPingSite ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free My Ping in TotalPing.com Blogged.my free bloggers backlinks - link building services where you can get link exchange free 100% to create backlinks for SEO Ping your blog, website, or RSS feed for Free Breaking News Free Geoogle ADS profitreload